Dag 18. WInnen of verliezen - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu Dag 18. WInnen of verliezen - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu

Dag 18. WInnen of verliezen

Door: Reggie

Blijf op de hoogte en volg Bart, Reggie, Jasper & Carlijn

19 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

De Zuid Afrikaanse vertaling van een safari rijden is niet “to drive a safari”. Ze noemen het hier een game drive, en dé vraag aan het einde van de dag is dan ook “did you see some game”. En eigenlijk is dat nog niet zo’n rare vertaling. Op een zoektocht naar wild gaan is een spelletje met de natuur: als je veel wild ziet win je je game, als je wat minder ziet verlies je.

Vandaag was het tijd voor onze laatste, zelfgereden game drive. Morgen gaan we naar huis (er staat ons nog een lange rit naar Jo’Burg te wachten), dus was het nu tijd voor ons zelf om te gaan rijden. Van al die andere ritten hebben we geleerd dat je er ’s morgens vroeg bij moet zijn, om wat wild te spotten. Daardoor stond de wekker op 6, en waren we rond half 7 in het park aangekomen, op zoek naar wild.

Het werd een behoorlijk lange zoektocht: uiteindelijk hebben we meer dan 7 uur door het park gereden, spiedend en zoekend naar wild. En natuurlijk hebben we wat gevonden: een klein gedeelte van de 130 duizend impala’s (tsja, als je die niet ziet, is er echt wat mis met je route) 1 olifant, een aantal zebra’s en giraffen en heel veel vreemde vogels. Gelukkig hebben we nog steeds een boekje waarin staat hoe die vogels dan heten, kunnen we het volgende week nog na vertellen.

Als bestuurster heb ik natuurlijk wat beperkt deelgenomen aan het zoeken naar het wild. Tenslotte is een olifant zien leuk, maar nog fijner is het als de auto en haar inzittenden aan het eind van de dag ook nog veilig thuiskomen. Toch heb ik hét game van de dag gezien: in de bosjes sloop een luipaard weg. En voor de twijfelaars (waaronder Bart, die er nog steeds van baalt dat hij ‘m niet gezien heeft): het was een echte. Hij sloop als Biebel, onze eigen huiskat, die een stuk biefstuk van tafel heeft gejat, had alle goede vlekjes en sprong soepel verder de bosjes in. Verstopt, zodat niemand hem meer zag. Ook de rest van het gezin niet.

Aan het eind van de dag was onze wildscore derhalve niet echt hoog. Tenzij je het aantal politie-agenten dat midden op een kruising in het park stond meetelt, dan verdubbelt het. Daarmee heeft de natuur voor vandaag deze game drive wat meer gewonnen dan wij. En dat voelt voor een keer, in de wetenschap dat we al heel veel foto’s van wild hebben, best wel terecht.

PS: @Joyce, je wil het vast niet weten, maar we zitten in een van de safari lodges. Ja, dat zijn die te grote huizen die aan rand staan. Maar nu: gaan we naar huis!