Dag 15. Van lieve aap naar k.t weer een aap - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu Dag 15. Van lieve aap naar k.t weer een aap - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu

Dag 15. Van lieve aap naar k.t weer een aap

Door: Reggie

Blijf op de hoogte en volg Bart, Reggie, Jasper & Carlijn

17 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Allereerst: @Joyce, je mag deze overslaan. Het zou je zo maar buikpijn van jaloezie en nijd kunnen opleveren, want we hebben vandaag de Panorama route gereden.

Nadat we gisteren de lekkerste biefstuk ooit gegeten hebben bij Pioneer’s (bedankt Johan voor de tip), was het vandaag tijd om te verplaatsen: van Hazyview naar Phalaborwa. Dat kun je doen door de reguliere R40 te volgen (een drukke weg, 2 baans, waar je 120 mag, maar de weg moet delen met nogal wat vrachtverkeer) of door de Panoramaroute te gaan rijden (op zondag een rustige 2baansweg, waar je 120 mag en wat minder vrachtverkeer hebt). Voor ons was de keuze niet zo moeilijk: Wij gaan voor de mooie uitzichten en kiezen daarom voor de Panorama route.

Op advies van het hotel én de rough guide slaan we daarbij het eerste stukje (Pelgrim’s Rest) over en beginnen we in Graskop. De hele panoramaroute is gebaseerd op een rit langs de rand van een gebergte, waarbij je verschillende uitzichtpunten hebt. Met als voordeel voor de lokale bevolking dat je bij een uitzichtpunt entree kunt vragen en winkeltjes kunt neerzetten. Dat je daar dan een schone wc tegenover stelt – ach, dat is niet zo veel moeite.
Het uitzicht dat ze daarvoor boden was echter prachtig. Zowel in God’s WIndow, waar je tussen 2 bergpunten door de diepte in kijkt, Berlyn Fall’s, waar het water zich diep naar beneden stort, een uitsigtpunt vanwaar je mooi het verschil zag tussen het hooggebergte en de achtergelegen laagvlakt en de 3 rondavels (3 bergen in de vorm van een rondavel) was het uitzicht geweldig. Af en toe vergelijkbaar met Grand Canyon, soms met de vergezichten in Utah, maar vooral iets wat we eigenlijk niet van Afrika verwacht hadden.

Bourke’s luck potholes maakten echter de meeste indruk. Hier zie je hoe 2 rivieren samen komen en met hun kolkende water diverse gaten maken in het rode gesteente. Een prachtige plek, en gezien het tijdstip voor ons een mooi moment om te picknicken. Al snel vonden we uit waarom er niemand anders aan die picknicktafels zaten: we werden door een familie apen van onze appels en bananen beroofd!
De dieven zaten al te loeren op ons eten vanaf het moment dat we het uit de achterbak pakten en op het moment dat we even niet op letten, zagen ze hun kans om de zak met fruit weg te kapen. Jasper probeerde nog dapper om de zak bij ons te houden, maar 1 blik op de tanden van de onverlaten, deed ons besluiten het fruit maar op te geven. We hebben nog even geprobeerd om vanuit de kofferbak te eten, maar continue met water gooien en/of het alarm van je auto aanzetten is niet echt relaxed eten. De rest van de lunch hebben we maar in de auto opgegeten.

Na al dat natuurschoon was de rest van de weg saai en recht. Met een prachtig resort als beloning. De laatste 4 nachten slapen we in een kast van een huis, met veranda en 3 badkamers. Om dát te vieren hebben we vandaag maar onze eerste eigen braai gehouden.

PS: Het zal er ongetwijfeld erg grappig uit hebben gezien, want minimaal 1 andere toerist stond ons te filmen. Wil iemand me daarom een plezier doen en kijken of er binnen nu en een paar dagen een item op youtube komt met de titel monkeys robbing tourists in bourkes luck pothole;-)

• 17 Juli 2012 - 17:52

Opa S:

k heb net even gekeken op you tube maar er is thans nog niets geplaatst met iets van die strekking.Maar ga zo door en geniet er van met volle teugen.