Dag 8: Hippo in zicht! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu Dag 8: Hippo in zicht! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu

Dag 8: Hippo in zicht!

Door: Reggie

Blijf op de hoogte en volg Bart, Reggie, Jasper & Carlijn

09 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Na een heerlijke nachtrust (wellicht onder de invloed van de wijn uit de minibar van gisteren) is het weer tijd om Durban te verlaten. Maar niet voordat we een bezoek hebben gebracht aan de Pick ’n Pay om onze voorraad water, broodjes en lekkers te spekken. Op naar “het echte Afrika”, zoals de reisgidsen dat noemen.

Dat blijkt het ook te zijn. Jasper heeft de afgelopen dagen nogal eens geklaagd dat hij zo weinig “Echt Afrika” heeft gezien – dat is nu over. De weg veranderde langzaam van een 4baans snelweg naar een 2 baans doorgaande weg. Hoewel 4 of 2 baans… De vluchtstrook kun je natuurlijk ook gebruiken. Om op te rijden (zodat ze je makkelijk kunnen inhalen, blijkt een normale gewoonte te zijn), op te lopen, een lift op te zoeken, fruit of frutsels op te verkopen of gewoon, om op te hangen.
Behalve het aantal banen, wijzigde ook het uitzicht. Steeds meer Afrikaanse hutjes (rondavels en andersoortig) en ook de begroeiing paste zich aan.

Omdat we bijtijds vertrokken, konden we voor de boottocht nog even het strand bezoeken. Samen met een aantal zwarte Afrikanen die er (met muziek, bier en braai) een feestje aan het bouwen waren. Natuurlijk was er weer een auto-oppasser (een “mannetje” dat op je auto past, en daar bij terugkomst een kleine fooi voor krijgt). Deze voegde echter een extra dimensie aan het auto op passen toe; hij sneed ook apenballen. Nee, geen sneu ritueel waarbij dieren pijn gedaan wordt, maar hij snijdt vormen uit de schil van een vrucht die monkeyball heet. Wij hebben alvast een nieuwe kerstbal voor dit jaar.

De boottocht was al voor ons geregeld. Dat betekende dat we om 3 uur zo konden aanschuiven voor een tocht op een haast privé boot over de St Lucia. In die rivier stikt het van de hippo's (nijlpaarden). In hun eentje, moeder met kind en in grote groepen. Het zijn de meest dodelijke dieren van Afrika – en in het gedeelte van de stad waar we nu logeren mogen we dan ook niet ’s avonds over straat lopen. Je zou eens omver gelopen worden door een met 35 km/uur rennend nijlpaard...
Behalve nijlpaarden wees de gids ons ook op allerlei vogels en een grote salamander in de boom. Afgesloten met een zonsondergang, was het zeker de moeite waard. En dat we dan na het eten in het donker goed moesten uitkijken voor overstekende nijlpaarden ach… dat is de charme van Afrika.