Dag 9: Beessies - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu Dag 9: Beessies - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu

Dag 9: Beessies

Door: Reggie

Blijf op de hoogte en volg Bart, Reggie, Jasper & Carlijn

09 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Bonamanzi Game Reserve, het overnachtingsadres van vandaag, ligt vlakbij Hluhluwe (dat je uitspreekt als Sjloewiesjluwe). En omdat de meeste reisgidsen dit park aanbevelen als de plek om wild te zien, vertrokken we vroeg om op zoek te gaan naar de wilde beesten.

Gelukkig was de receptie van ons hotel voorbereid op een vroege aankomst en konden we al om half 11 onze spullen in de kamers leggen. Tijd om door te rijden, zodat we om 11 uur in Hluhluwe park stonden om toegangskaarten en een uitgebreide plattegrond te kopen.
En toen reden we daar, voor onze eerste echte game drive. Omdat we nou eenmaal zo’n grote 4x4 rijden, kozen we er al snel voor om de asfaltweg te verlaten en de gravelweggetjes te rijden. Dat beloonde zich al snel terug: heel in de verte zagen we 2 bruingele vlekken: Giraffen. Toen 3 zwartwitte bewegende hoopjes: zebra's. Dat was het begin van een bonte optocht aan wilde dieren die om ons heen stonden. De giraffen, olifanten, zebra's, wratten- en boszwijnen, buffels, steenbokken, nyala’s en impala’s waren vindbaar in het struikgewas vanaf de weg.

Soms stonden ze ook op de weg. Zoals de olifantstier, die het nodig vond ons de weg te versperren. Uiteindelijk ging hij opzij, dachten we, maar hij draaide zich, toen we hem passeerden, alsnog snel om. Onze JMC heeft nog nooit zo snel opgetrokken, zo hard schrokken we daarvan. Ook een neushoorn (nog een van de big 5) versperde ons de weg. Net voor de uitgang stond deze een rondje te draaien, om uiteindelijk in de bosjes te verdwijnen. Net te laat om op de foto vastgelegd te worden, maar met een onuitwisbare herinnering in onze geheugens.

Omdat er op de kaart een stukje gemarkeerd was als “alleen voor 4x4”, was dat vanzelfsprekend een rondje dat we móesten rijden. Met plezier, want in een van de plekken waar we door het water reden, dreef een schildpadje en op een ander stuk lag een krokodil.

Duizelend van de indrukken en de 12 verschillende diersoorten was het tijd om terug naar het park te rijden. Waarbij we het aantal dieren van de dag nog verhoogden door de loslopende koeien en geiten rondom de weg. En de nyala’s die op het park van Bonamanzi blijken te zitten en hier door onze “voortuin” lopen gewoonweg vergeten. En ook de dode beesten die we tijdens het eten (een goed 4gangen diner in het restaurant van het park) heb ik maar buiten beschouwing gelaten.

• 10 Juli 2012 - 06:15

Opa S.:

Lekker ruig met zo`n dikke tweetonner 4x4 te rijden, lijkt Dakar wel.Misschien had die olifantstier het toch nog gewonnenvan jullie auto.
    Blijf gewoon verder genieten.

• 11 Juli 2012 - 15:25

Oma: