Dag 16, waarin we eindelijk echt vakantie vieren - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu Dag 16, waarin we eindelijk echt vakantie vieren - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu

Dag 16, waarin we eindelijk echt vakantie vieren

Door: Reggie

Blijf op de hoogte en volg Bart, Reggie, Jasper & Carlijn

17 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Zoals Margret al voorstelde: we hebben eigenlijk nog wel wat vakantie nodig om bij te komen van deze reis. De locatie waar we nu zitten, biedt die mogelijkheid gelukkig. Ontbijt is niet standaard inbegrepen, dus we kunnen op ons gemak uitslapen en zelf ons eigen ontbijt maken. Dat de kinderen dan spontaan in het engels scrambled eggs with bacon bij mij bestellen is dan wel een beetje jammer.
Een groot gedeelte van de dag hebben we dan ook zo relaxed doorgebracht: te voet naar de supermarkt, reservering maken, zwemmen en… een hengeltje uitgooien. Wat even voor stress zorgde “Joepie, er zit een vis aan. Sh… , hoe krijg je die er vanaf”.

Het hoogtepunt van de dag zat hem echter in de avond: we zijn een sunset safari gaan maken. Dat betekende in ons geval dat we met een ranger van het Krugerpark zelf, rond half 5 ’s avonds zijn vertrokken. Na een prachtige (en snelle!) zonsondergang was het tijd voor het een van de bijzondere drankjes deze vakantie: cider als een ‘sundowner’. Niet vanwege de smaak, maar vanwege de locatie: midden op een zandpad in het Krugerpark. En dat terwijl wij toeristen de auto nooit buiten de picknickplekken mogen verlaten…
Daarna kwam het echte nightgamedriven. De gids hing 2 grote spots aan de zijkant van de auto en met zijn allen gingen we nog meer turen. Turen naar blauwe lichtjes (ogen), rode lichtjes (ogen), luisteren naar blaadjesgekraak (Olifanten), gehuil (hyena’s) en alles wat nog meer opvalt in het pikdonkere park. Het leverde ons een fraai aantal olifanten, een paar katachtigen en een kameleon op.
Bijzonderder werd het toen we, na een zeer welkome sanitaire stop, even uit de auto mochten en de lichten uitgingen. De sterrenhemel hebben we nog nooit zo goed kunnen bekijken. Dat de ranger er dan vlakbij stond met zijn geweer doorgeladen om eventueel wild te kunnen wegjagen – daar hebben we maar geen aandacht aan besteed.

Rond half 8 werd het tijd om het park weer uit te gaan. Tijd voor kampvuur en een braai. En een paar borrels met een ander Nederlands gezin, die dezelfde tocht hadden gemaakt. Mooi moment om de wildscore te vergelijken. Wij wonnen, want we hadden een vis op onze lijst staan.