Dag 13. Cultuurclash - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu Dag 13. Cultuurclash - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu

Dag 13. Cultuurclash

Door: Reggie

Blijf op de hoogte en volg Bart, Reggie, Jasper & Carlijn

13 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Hazyview

Ja, dit verslag plaatsen we wel heel kort op de vorige. Dat krijg je als je eindelijk (nou ja 2 dagen zonder, laten we niet overdrijven) internet tot je beschikking hebt.
En de aanwezigheid van internet is niet het enige verschil tussen het vorige hotel en de plek waar we nu zitten (Rissington Inn in Hazyview)...

Vanmorgen vertrokken we uit Swaziland. Omdat de wegen in Swaziland niet perfect zijn, ging dat niet heel snel. Onze eerste bestemming was Pigg's Peak: het enige plaatsje tussen het hotel en de grens. Daarmee was het ook de enige plaats waar we konden tanken, en gezien het (niet aanwezige) vertrouwen in de benzinemeter van onze JMC, stelde ik extra diesel wel op prijs. Pigg's Peak werd met deze tankbeurt met voorsprong de meest vervelende tankplek ooit: een man die amper engels sprak, mij graag als zijn vriend wilde en behoefte had om gebruiken uit te wisselen. Ik vond het Europees voetbalkampioenschap een veiliger onderwerp en wist niet hoe snel ik me bij Bart en Carlijn in de supermarkt moest voegen.

Weer een grensrituel - met een groot contrast tussen Swaziland (waar de slagboom met de hand open wordt gedaan) en Zuid-Afrika (waar ze computers, scanners en aardige grenswachten hebben) en daar lag Zuid-Afrika weer aan onze voeten. Met de bijbehorende bredere snelwegen, zichtbare belijning én... een Pick 'n Pay, onze favoriete supermarkt. Ze verkopen er, in tegenstelling tot de supermarkt in Swaziland, niet alleen rijst, bloem en suiker maar ook jam in een pot ipv blik, chocoladepasta en broodjes. Tsja, we blijven verwende Europese krengen, zeker als we boodschappen doen.

De apotheose van het contrast tussen gisteren en vandaag zit hem in de hotels. Rissington Inn is een van de oudere hotels van Hazyview, ziet eruit als een grote luxe boerderij met 14 kamers op 20 hectare. We voelen ons alsof we in de film "Out of Africa" zitten. (en dan verklappen we niet dat we die niet gezien hebben. We hebben er wel plaatjes van bekeken en ik lijk heus wel op Merryl Streep. Met een andere neus, ander haar, dikker en moderner gekleed;-)): een zwembad, een veranda, goed glas witte wijn, een buiten douche en... de belofte dat we morgenvroeg om half zes (slik!) worden opgehaald voor een game drive!

• 13 Juli 2012 - 18:49

Joyce:

En dan hebben jullie de Panoramaroute zeker nog voor de boeg Merryl? Had ik al gezegd dat ik jaloers ben (en begint dat al vervelend te worden?) :P. En zwijmel, hoe is Robert Redford in het echt?

Goeienaand!