Dag 9. Beetje Fossy van al die foss's - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu Dag 9. Beetje Fossy van al die foss's - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu

Dag 9. Beetje Fossy van al die foss's

Door: Reggie

Blijf op de hoogte en volg Bart, Reggie, Jasper & Carlijn

29 Juli 2011 | IJsland, Reykjavik

In Noorwegen heet het Foss, in Zweden heet het Foss en ook in Ijsland hebben ze de watervallen foss genoemd. En watervallen, die hebben we vandaag genoeg gezien.

Allereerst, het weer is vandaag geweldig. Ik zit nu in de auto, de thermometer geeft 24 graden aan. Waarom zit je dan in de auto Reg? nou, euh, het N1 internet (internet dat hoort bij het N1 tankstation - heel Ijsland ligt er vol mee) doet het nu wel, en ik heb geen zin om in de N1 kantine te zitten. Op de parkeerplaats heb ik ook bereik:-)

Vandaag was het watervallen dag. We begonnen met een haast geheime foss: in het dorp omhoog, en dan een stukje lopen. Stukje ok, maar het was vooral ook erg steil: de Fardagafoss laat zich niet zo maar vinden. Het laatste stukje hebben Jasper en Bart dan ook alleen gedaan: Carlijn en ondergetekende hadden geen zin om aan een ketting hangend achter een waterval af te dalen. Volgens de mannen hebben we daar duidelijk iets mee gemist, al hebben ze de trol die daar zou zitten ook niet op de foto gekregen.

Watervallendag was nog niet voorbij. Want na een half uurtje rijden was het tijd voor de Litlanesfoss en daarna de Hengifoss. Dit zijn 2 watervallen in 1 klim. Die dan wel weer erg steil begon, over een saai grindpad maar gelukkig haast klauterend met een prachtig uitzicht op de waterval van onderaf, eindigde. Met een picknick langs een verkoelend beekje (24 graden, weet je nog) het uitzicht op de onderkant van de waterval was het de inspanning meer dan waard.

De beloning voor al dat klimmen en het bekijken van de foss kwam al snel: thee met taart in een oud Ijslands cafe, vlak bij de waterval. Want behalve watervallen kunnen ze hier ook er goede taarten maken. En internetverbindingen maken...

• 29 Juli 2011 - 22:15

Mam:

familie maas, het is leuk om van die watervallen te lezen, maar is de camera mee weggespoeld? nog een heel fijne vakantie groetjes mam
    Jasper en Carlijn een dikke knuffel van oma

• 30 Juli 2011 - 08:23

Margret:

ik gun het jullie van harte : dat prachtige weer, stuur aub een beetje zon hierheen. het is alweer grmpf..@@#%^@# bewolkt en miezer hier. komt vast overgewaaid vanaf die WATERVALLEN ;-)