Dakar - Les II - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu Dakar - Les II - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu

Dakar - Les II

Door: Reggie

Blijf op de hoogte en volg Bart, Reggie, Jasper & Carlijn

13 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Al sinds we de vakantie hadden geboekt, had ik een bookmark voor Malolotja Canopy Tour (www.malolotjacanopytour.com ) in mijn laptop staan. Met het idee dat we dat ooit, misschien wel eens zouden doen. Vandaag was het ooit, misschien wel eens tijd en gingen we inderdaad aan een draadje hangen.

Een canopy tour (foto’s en films volgen) betekent dat je in een harnas aan een lijn hangt en daaraan van plateau naar plateau glijdt in het Malolotja national reserve. (“slide” in het engels). Dat klinkt enger dan het is, want we werden de hele reis begeleid door 2 goede gidsen – 1 voor en 1 achter ons – die ervoor zorgden dat we goed vast zaten, op tijd afzetten én op tijd weer gingen remmen. Hoewel ik, eerlijk is eerlijk, nogal eens heb moeten zuchten, was het zeker de moeite waard: gillen van angst werd al snel gillen van plezier en het uitzicht was fenomenaal.

Na een pittige klim en een hobbelige terugrit, was het tijd voor lunch. De dag was daarmee voor ons nog niet voorbij: we kregen de tip om met de auto te gaan rijden naar een uitzicht punt, zo’n 5 km verder in het natuurpark. Oh ja, een 4x4 was eigenlijk wel aan te raden op dat stuk.
Die hebben we natuurlijk nog steeds, dus dat hield ons niet tegen. En óf ik blij was met het formaat en type auto dat beleefreizen voor ons geregeld had. De weg was niet meer dan een pad, met af en toe wat grind erop, maar met vooral veel kuilen, bulten en gaten. Ter illustratie: heb je vroeger ook wel eens met je kind (of is er wel eens met je) “er zat een hobbel in de weg” gedaan? De weg die daarbij gebruikt is, die hebben we gereden. Dankzij de 4x4 hebben we het uiteindelijk gered tot het uitzichtpunt, waar de zebra’s en blesbokken al op ons stonden te wachten.

Omdat dit nationale park nou eenmaal een park is waar je ook mag wandelen, er is immers weinig begroeiing waardoor je de dieren aan ziet komen, hebben we dat op die plek ook maar gedaan. Waarbij we een haas gestoord hebben (hij rende in elk geval weg) en we een mooi uitzicht hadden over dit deel van Swaziland. Tijd om terug te hotsen en botsen en te gaan avond eten in het mooie rondavelrestaurant in het midden van dit resort.