Dag 16. 355/2000 meter - Reisverslag uit Jasper, Canada van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu Dag 16. 355/2000 meter - Reisverslag uit Jasper, Canada van Bart, Reggie, Jasper & Carlijn Maas - WaarBenJij.nu

Dag 16. 355/2000 meter

Door: Reggie

Blijf op de hoogte en volg Bart, Reggie, Jasper & Carlijn

21 Augustus 2009 | Canada, Jasper

Vandaag was weer een reisdag met een voor ons bijzonder reisdoel: eindelijk zullen we dan Jasper bereiken, zo’n 300 km van het vorige hotel af.

De lucht bij het Helmcken Falls Lodge was bewolkt, en het leek wel of die wolken afkomstig waren van een andere bosbrand. De brand zelf hebben we nooit gezien, het idee op zich vonden we al vervelend genoeg. Na de rookwolken kwamen er slecht weer wolken, waardoor we alle bergen onderweg maar half zagen.

Zo hadden we ook bijna Mount Robson (de Canadese hoogste berg) gemist. Gelukkig was er een parkeerplaats met een visitorscenter én was het lunchtijd, waardoor we er toch al stopten. Het topje van de berg konden we niet zien, wat we wel zagen was al behoorlijk imposant. Na de lunch werd het tijd om de spierpijn er maar weer eens uit te lopen door een trail op de berg te wandelen. Voor de wiskundigen onder ons: 355 meter stijgen in 2 km is een stijgings percentage van 355/2000 = 17 procent. Voor de rest: zo’n uur lang alleen maar een beetje steil, behoorlijk steil en erg steil omhoog.

Gelukkig was er de beloning op het einde van het pad – nl het uitzicht naar beneden én nogmaals een ander uitzicht op de piek (waarvan de wolken bijna waren weggewaaid). De weg terug ging zoals je kunt verwachten erg snel, zodat we aan het eind van de middag door konden naar Jasper. Voor diegene die nu in verwarring zijn: Jasper is inderdaad ons oudste kind, maar ook een nationaal park (grootte: 1/3 van nederland) en midden in dat nationale park een plaatsje. Onze Jasper werd helemaal blij met zijn naam op zoveel auto’s, winkels, bussen en t-shirts.
Enige nadeel van vandaag: We hebben een uur voor dat moois moeten inleveren: tussen British Columbia en Alberta (de twee staten/provincies waar we doorheen rijden) loopt de tijdsgrens.

-------------------------------------
PS oma: als je het niet erg vindt, leen ik af en toe ook wat van die extra energie;-) Enne, die Orka aan de bovenkant van deze pagina? Dat is eigenlijk stiekem al onze beste foto.